Topman Pekka Rantala van entertainmentbedrijf Rovio, de maker van het spelletje Angry Birds, stapt op. Hij was nog maar 18 maanden in dienst, waarvan een jaar als algemeen directeur.

Rovio heeft de laatste twee jaar fors ingekrompen. De bedenker van megasucces Angry Birds ontsloeg in twee rondes bijna de helft van haar personeel. In oktober kregen 260 mensen de wacht aangezegd, een jaar eerder 130.

Rovio gaat nu met circa 400 krachten het nieuwe jaar in. “Deze operatie maakt het bedrijf weer lean”, zegt vice-president en hoofd marketing van Rovio Kaisu Karvala tegen Z24. “We willen terug naar dat startupgevoel dat we in de begintijd hadden.”

Karvala laat doorschemeren dat Rantala precies voor de afslankoperatie was binnengehaald. Hij werkte lang bij Nokia en was daarna directeur bij twee grote Finse voedselconcerns. De CEO en zijn werkgever gaan vriendschappelijk uit elkaar.

Twee herkenbare takken

Want behalve met minder mensen gaat Rovio ook door met een andere werkwijze. In plaats van een gecentraliseerd, hiërarchisch bedrijfsmodel zal het straks bestaan uit twee herkenbare takken: games enerzijds en de rest onder de noemer ‘media’ anderzijds. “De taken van de CEO zullen veranderen en Pekka heeft laten weten dat dat niet voldoende is voor hem.”

De huidige chef juridische zaken Kati Levoranta neemt zijn positie over. Grootaandeelhouder Kaj Hed zei tegen Finse media dat zij beschikt over 'ondernemersbloed' omdat ze afkomstig is uit een familie van boeren en autodealers.

De mediatak zal geleid worden door Mikael Hed, mede-oprichter van Rovio en tot vorig jaar CEO. Hij is gestationeerd aan de Amerikaanse westkust en is daar nu al nauw betrokken bij de productie van The Angry Birds Movie, die in mei moet uitkomen.

Meest populaire app allertijden

De originele Angry Birds-game is de meest populaire app allertijden met 3 miljard downloads. Rovio lanceerde het spel in 2009 en bracht sindsdien meer dan tien verschillende titels uit onder de naam Angry Birds. Aanvankelijk kostte het puzzelspel, waarin je met een katapult kwaaie vogels richting groene varkens moet schieten, in de appwinkels 99 cent. Een jaar na de release hadden tientallen miljoenen mensen het spel al gedownload.

Rovio koos dat fortuin niet in te zetten voor nieuwe spellen, maar om de merchandise in te duiken. Talloze Angry Birds-parafernalia doken op. Mokken, lunchboxen, beddengoed en natuurlijk knuffels. In Finland steeg de gekte zo hoog dat Angry Birds-drankjes beter verkochtten dan gevestigde namen als Coca-Cola en Fanta.

Maar in de laatste jaren daalt de interesse in zowel de games als de merchandise rond Angry Birds. Dat merkte Rovio in de winst, die jaar op jaar kelderde. Van bijna 80 miljoen euro in 2012 ging het bedrijf naar 10 miljoen in 2014. Ontslagen waren onvermijdelijk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl